Legendele florii de liliac

O straveche legenda greceasca povesteste cum tanarul Pan , zeul padurilor si campiilor , a intalnit-o in zorii unei zile pe frumoasa nimfa Syringa .El i-a admirat gratia si perefectiunea trasaturilor si s-a decis sa ii vorbeasca , insa , speriata , nimfa a dat bir cu fugitii.Pan a incercat sa o urmareasca , dar ea s-a transformat dintr-o data intr-un tufis parfumat de liliac. Pan , indurerat , a izbucnit in lacrimi si apoi a inceput sa colinde padurile , facand bine tuturor celor pe care ii intalnea.In acest fel , Syrunga a devenit numele latin al florii de liliac.

Intr-o alta legenda legenda se spune ca florile de liliac apar atunci cand primavara alunga zapada de pe campuri si inalta soarele in tariile cerului , alaturi de curcubeu.Primavara impleteste apoi razele soarelui cu cele ale curcubeului si incepe sa le arunce pe pamant.Atunci cand primavara ajunge in nord , in tinuturile scandinave , mai raman numai culorile alb si violet , asa ca le presara asupra unor mici tufisuri cu flori minuscule , in acest fel aparand florile de liliac.

Liliacul este una dintre cele mai populare flori de primavara, cu un parfum delicat, subtil si persistent. Mirosul sau ispititor, asemenea celui de trandafir, crin sau tuberoza, a devenit preferatul multor producatori de parfumuri sau cosmetice bucurandu-se de o faima internationala.
Anual in lunile aprilie-mai, orasul Rochester (New York) gazduieste cel mai mare festival dedicat liliacului care dureaza doua saptamani. Pe un spatiu de 8 hectare veti gasi in aceasta perioada circa 500 de varietati de liliac aduse de pe tot mapamondul.
Ca si laleaua, liliacul se numara printre acele cadouri facute de Soliman al II-lea ambasadorilor Europei Occidentale. Cu asemenea prilej avea sa prinda radacini in sens propriu si in vestul batranului continent, acolo unde s-au obtinut la scurta vreme noi varietati. In Evul Mediu se considera ca liliacul adaposteste in ramurile sale spirite bune, care puteau indruma si calauzi pe cel care le chema.
Supranumit „floarea memoriei”, oamenii spun ca mirosul sau trezeste amintiri de mult uitate, care pot fi retraite in amanunt. Liliacul semnifica misterul iubirii, care poate face ca o persoana sa uite de sine in dragostea pentru altul. De aceea, in functie de culorile sale, liliacul poate sa transmita mesaje de dragoste sau sentimente prietenesti.
Florile galbene semnifica o neliniste referitoare la sentimentele iubitei, si prin urmare necesita in mod obligatoriu un raspuns lamuritor. Florile roz sunt interpretate ca un repros iar cele mov sau lila-violet, folosite mai ales in cadrul logodnei,  ca o marturisire a increderii. Liliacul mai este si un simbol al atractiei irezistibile, de aceea traditia populara spune ca trebuie purtat de fetele care vor sa se casatoreasca pentru a chema ursitul.
Liliacul este floarea nuntilor si aniversarilor, a petrecerilor in aer liber. Pentru ca un arbust de liliac are o viata destul de lunga, el mai semnifica traditia, familia, mostenirea spirituala putand fi daruit mamei, parintilor si rudelor.
Izul proaspat al memoriei
Se spune ca parfumul proaspat al florii de liliac, cunoscuta si drept „floarea gandului impartasit”, daruieste indragostitilor capacitati telepatice. Cereti-i persoanei iubite flori de liliac si aflati imediat ce ganduri are, daca va iubeste cu adevarat sau nu. Florile liliacului alb va vorbesc de inocenta si tinerete, iar cele ale liliacului mov de primele emotii ale dragostei.

1438746-bigthumbnail

 Liliac

Rada Rancu

Buchet imens de liliac, in noapte.
Flori grele, lacrimand tacerea
Lasata, incet, pe lume.
Se stinse luna, se aprinse
O lumina verde, mica, langa mine.
E licuriciul care, harnic,
Imi spune „noapte buna”
In fiecare seara, cu drag.
Urarea lui, gandul lui

Ma invaluie in parfum,
Parfum de liliac
Mov, roz, alb…
Si sufletul e plin de
Dorinta de a-l ocroti
De a-i prelungi trairea.
Nu pleca, licurici de mai,
Te rog, mai ramai
In gandul meu,
Mai traieste cu mine un anotimp,
O vara, o toamna…
sau o viata, minunea mea,
Taina mea.

siren-foto-02Înflorește liliacul

Victor Bragagiu

Înflorește liliacul
Movul său strălucitor
Și în față mi s-apleacă
Parcă-aș fi un domnitor.

Îi ridic ușor în palmă
Strugurul bătut și greu:
Amândoi suntem de-o  seamă
Și avem un Dumnezeu!

Într-o liniște discretă
Convorbim în doi tăcuți
Tu – minune violetă,
Eu – minune din pierduți.

Pe-amândoi în primăvară
Viața noastră ne-a găsit –
Eu mi-am risipit florarul,
Iar tu nu l-ai părăsit.

Ce aș mai putea a spune
Și din suflet, și în grai:
Noi suntem o rugăciune
Înflorită-n luna mai.

Amândoi într-o iubire,
Amândoi tot în genunchi
Și-s, de fapt, în înflorire
Cu frumosul tău mănunchi.

Mă cuprinde-o bucurie
De-uimitorul tău buchet:
Tu ești floarea cea mai vie,
Eu cel mai retras poet.

Cum aș vrea să se compare
Cu parfumurile-ți  moi
Orice cuvințel ce-mi are
Viața declarată-n  foi.

Ca să-i fie rima lângă
Sufletul  însingurat
Precum tu cu-aroma mângâi
Serile tihnite-n sat.

Și dorindu-mi numai bine
Ca în jurul meu să fac
Așa vreau să fiu ca tine
Dragă, frate liliac!

În Credința fericită
Îmi ridic cuvântul viu
S-am o inimă-nflorită
Într-un vers liliachiu.

 

wallpaper-original-lilac-flowering-branches-spring-flower-closeFlori de liliac

Denisa Aricescu

Când înfloreşte lilacul,
În curte, îmi întind hamacul.
Îmi iau cutia cu amintiri
Trecutu-apare din priviri.
Şi tu respiri ! Respiri…
Sunt albe şi m-au încântat,
Dulceaţa lor m-a luminat.
Şi violetul lor divin
Îmi spală sufletul de chin,
Dar tot suspin ! Suspin…
Aromă dulce de parfum,
E tot ce simt şi vreau, acum…
Dar cum să fac să îl opresc,
Căci florile se ofilesc…
Şi nu trăiesc ! Nu trăiesc…
Dar m-am gândit ce o să fac,
Îl voi descrie şi-o să tac.
Căci de vorbesc cu el mereu,
Se scutură şi îi e greu…
Să lupt doar eu ?! Doar eu…
Adie vântul şi tresar,
Cuvintele mi le presar,
Pe o hârtie dintr-un vis
Căci sufletul îmi e deschis…
Ohh, liliacul m-a atins ! M-a atins…
Mă mângâie uşor pe mână…
Şi şi-ar dori ceva să-mi spună,
Fac pauză şi îl ascult…
“De mă iubeşti atât de mult,
Să nu mă rupi,
Căci mă vei pierde,
Şi nimeni nu mă va mai crede !
Poveştile sunt împărţite…
Şi peste tot sunt risipite.”
Ce-a vrut să spună,
Eu respect.
Să îl dobor, nu e corect !
Căci anul care va veni,
Nu ştiu dacă va înflori…
Şi-aşa că-n glastră,
Nu sunt flori !
Dar florile sunt mari comori…
Le vezi, le cauţi, le miroşi.
Şi lilacul îl cunoşti.
De vrei să fiţi prieteni buni,
Priveşte-l doar…
Nu-ţi fă cununi !

 

SONY DSCLiliac alb

Lelia Mossora
Adieri de suflet
pe fire de liliac alb…
Gustul buzelor tale
uitat pe o margine de vis…
Nopti cu stele
atat de calde
incat ploua
cu liniste…
Si …
atat de albe
incat chipurile noastre
par scanteieri
pe o catifea albastra.
Mirare in ochi,
chemari in tacere,
tremur pe pleoape…
maini intinse
spre trupuri
cu miros de verbina…
Asteptare…
Clipe prelungite
cu dor,
cu durere,
cu sarutari,
cu secunde
ce devin
tot mai des…amintiri…
Clipe care trec,
clipe care isi ard ecoul
in gesturi
de ieri,
de maine…
Adieri de liliac alb
pe suflete
ce se apropie obsesiv
de cifra… 1.

SIRENI-LILOVO-ROZOVYIE-ROZOVYIE-PURPUROVO-ROZOVYIECând liliacul dă în floare

Elena Paduraru

Când liliacul dă în floare

parfumul său apare-n zare,

este adunat din necuprins

să lumineze al nostru vis.

Culcuş îmi fac din a sa floare,

corola sa-n multe petale

îmi dă parfumul tău din zare

şi-mi preface visul în floare.

Iubirii, noi, fiindu-i robi,

în fiece vis al tău mă sorbi,

mă porţi în vis de chihlimbar,

dincolo, de-al vremii calendar.

Când liliacul dă în floare,

în cântul ce s-aude-n zare,

iubirea-n strai de sărbătoare

mă-nvăluie cu-a sa ardoare.

fiore-immagine-animata-0390Vezi ce inseamna florile de liliac in vise aici